İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans)

Üriner inkontinans, mesaneden kişinin isteği dışında idrar kaçırması demektir. İdrar torbası kişi kendisi idrar yapmak isteyene kadar idrarı tutmakla sorumlu bir organdır. Bu işlevinde bir hata olduğunda kişi idrar kaçırır yani inkontinan olur. Çoğunlukla, çocuklarda, ileri yaşlardaki hastalarda veya bazı kadınlarda ortaya çıkmakla beraber, her yaşta ve her iki cinsiyette de görülebilmektedir. Kadınlarda erkeklere oranla idrar kaçırma şikayetleri daha sık olmaktadır. Hayati tehlikesi olan bir olay olmamasına rağmen kişiye utanç verici, özgüvenini sarsıcı ve sosyal davranışlarını değiştirici bir durum olması nedeniyle ciddi bir sosyal problem oluşturmaktadır.

İdrar kaçırmanın farklı tipleri olup her biri birbirinden farklı tedavi edilmektedir. Dolayısıyla doğru hasta değerlendirilmesi ve doğru tanı tedavinin ilk basamağını oluşturmaktadır.

İdrar Kaçırma Tipleri

Sıkışma tipi idrar kaçırma

Bu tip idrar kaçırma eğer kişi idrar torbasından gelen boşaltma sinyalini istemi dışında geciktiremediği durumlarda ortaya çıkmaktadır. Kişi, idrar hissi geldiğinde tuvalete yetişemediğini ifade eder. Genellikle, bu durum, gece veya gündüz idrar kaçırma problemi olan çocuklarda gözlenir. Yaşlılarda da görülebilen en sık idrar kaçırma tipidir. Fakat çeşitli nedenlere bağlı olarak her yaş grubunda izlenmektedir.

Stres tipi idrar kaçırma

Öksürmek, kahkaha atmak gibi karın içi basıncının arttırılması sonucunda idrar kaçırmanın oluştuğu durumlara denir. Genellikle kadınlarda geçirilen doğumlara veya yaşlanmaya bağlı olarak özellikle kas yapılarında meydana gelen değişiklikler sonucu ortaya çıkmaktadır. Aşırı kilo da burada etkili bir faktör olabilmektedir. Erkeklerde stres tipi idrar kaçırma nadirdir ve hemen her zaman o bölgeyi ilgilendiren bir cerrahi sonucunda olmaktadır. Hastalar hem stres hem de sıkışma tipi idrar kaçırma şikayetlerine sahip olabilirler.

İnkontinansın tedavisi, olguya özel olarak neden olan idrar kaçırma tipine göre belirlenmelidir. Enfeksiyon gibi basit nedenler kolayca tedavi edilebilir. Sıkışma tipi idrar kaçırma, davranışsal terapi ile veya ilaç ile tedavi edilebilmektedir. Prostat büyümesine bağlı idrar kaçırma da cerrahi olarak ve/ veya ilaç tedavisi ile engellenebilmektedir. Stres tipi idrar kaçırma, özel egzersizler, ilaçlar veya cerrahi (‘mesane askı işlemleri’ gibi) ile tedavi edilebilmektedir.

Stres tipi idrar kaçırmada bir diğer tedavi yöntemi de lazer uygulamalarıdır. Biz de Urohealth Klinik olarak Türkiye’de bu yöntemi uygulayan öncü kliniklerden olma gururunu taşıyoruz.

Siz hastalarımızdan en önemli beklentimiz bu konudaki rahatsızlıklarınızın farkında olmanız ve şikayetlerinizi bizimle paylaşmanızdır.