İdrar Yolu Taş Hastalığı

Böbrekten başlayarak idrarın atıldığı son noktaya kadar üriner sistemin herhangi bir yerinde taş oluşabilir. Erken çocukluk döneminden başlamak üzere tüm yaş gruplarında idrar yolu taşları görülebilmektedir. Taş hastalığı tekrar eden bir hastalık olup bir defa taş oluşmuş ise (bu taşı düşürmüş olsanız bile) bunun tekrar edebileceği unutulmamalı ve periyodik olarak mutlaka muayene ve kontroller ile hastalığın durumu takip edilmelidir.

Taş, altta yatan neden ne olursa olsun kalsiyum, oksalat, ürik asit ve sistin gibi maddelerin idrarda yoğunluklarının artması sonucunda idrarda artık eriyemedikleri kritik bir noktada birbirleri üzerinde veya tutunabilecekleri başka bir yüzey üzerinde birikerek zaman içinde büyümeleriyle meydana gelir.

Taş hastalığı taşın bulunduğu yere göre belirti verir. Bazı taşlar şikayet oluşturmayan sessiz taşlar olabileceği gibi bazı taşlar ise renal kolik dediğimiz dayanılmayacak böbrek ağrısı ile sizi bizlere getirebilir.

Böbrek taşlarında ağrı genellikle devamlı olmaz. Aniden başlar gittikçe artar en üst seviyeye gelince azalır. Sonra tamamen kesilir. Hasta bu arada rahatlamıştır. Sonra belli bir zaman geçince yine şiddetli ağrı başlar gittikçe şiddeti artar. Taş hastalığının bir diğer belirtisi idrarda kanamadır. Taşın böbrek ve idrar yollarındaki duvarda meydana getirmiş olduğu tahrişe bağlıdır. Taş duvarı çizer, açılan küçük damarın çeperinden kanama başlar. Kan miktarı ile taşın büyüklüğü arasında ilişki yoktur. Bazen bu bulgulara bulantı kusma, idrarda yanma, ateş, zor idrar yapma, sık idrar çıkma isteği, bayanlarda kasıklarda ağrı erkeklerde ise kasıklarda ve testislerde ağrı eşlik edebilir.

Taş hastalığında tedavi alternatifleri taşın yerine, boyutuna hastanın beklentilerine ve sağlık durumuna göre çok değişkenlik göstermektedir. Örneğin, benzer boyutta ve yerde taşı olanlarda, ağrısı az olan hastalarda kendi kendine düşmesi beklenebilirken ağrısı çok olan hastalarda cerrahi yapılabilmektedir. Bu noktada en doğru yaklaşım bu konuda deneyimli bir uzman ile tedavinize ortak karar vermenizdir.

Urohealth Klinik olarak tüm ürolojik hastalıklarda olduğu gibi idrar yolu taş hastalıklarında da size uygun en güncel ve en yüz güldürücü alternatifleri siz değerli hastalarımıza sunmaktayız.